Kaitan antara otak kanan, otak kiri dan kaedah TANG (Teknik Al-Quran New Gen)
====
Nota : Penerangan terperinci dan kaitan dengan posting min sebelum ini tentang Kaedah TANG sebanyak 4 siri yang pernah min kongsi sebelum ini.
===========
Mengajar Bayi Menggunakan Flashcard
============
Pentingnya mengajar anak menggunakan teknik yang betul..ini kerana cara
kita mengajar anak itulah yang menentukan bahagian otak yang manakah
yang akan memproses maklumat yang kita ajar. Adakah kita mahu otak kanan
anak kita yang bekerja atau otak kiri anak yang bekerja utk memproses
apa yang kita ajar.
Dalam hal ini, bagi bayi, kita mahukan otak
kanannya memproses maklumat ini. Ini kerana otak kanan anak-anak
berkembang lebih awal daripada otak kiri terutamanya sejak bayi. Selepas
berumur tiga tahun, otak kiri pula akan menjadi dominan.
Walaubagaimanapun, menurut Maria Montessori, otak anak- anak berumur 0-6 tahun amatlah cepat menyerap apa saja yg kita ajarkan.
Bayi dan cara menggunakan otak kanannya:
Otak kanan dan otak kiri berfungsi secara berlawanan, namun ia saling
melengkapi. Otak kiri memproses logik dan menyerap maklumat yang
diransang secara perlahan. Otak kiri juga memproses maklumat yang
didatangkan kepadanya secara berulang. Otak kiri sukakan teknik
pengulangan.
Otak kanan pula, ia bersifat 'separa sedar' dan
'gerak hati'. Ia menangkap maklumat yang didatangkan kepadanya secara
cepat atau 'sekali imbas' dan otak kanan tidak memproses
pengulangan'repetition'. Ia tidak memerlukan maklumat yang diransang
berulang-ulang dalam satu masa, cukup hanya sekali.
Oleh kerana
otak kanan bayilah yang berkembang dulu, kita perlu ajar bayi
menggunakan otak kanan.
Semakin bayi anak itu, semakin mudah utk diajar.
Sebab itu sangatlah baik memulakannya seawal mungkin.
Caranya ialah dengan mengimbas kad- kad perkataan tersebut secara
sepintas lalu. Disertakan dengan suara ibu yang jelas dan girang.
Menurut Mokoto Sishida, ia perlu diimbaskan secepat yang
mungkin.Apabila maklumat diimbas cepat-cepat dalam satu masa, otak kanan
akan menyerapnya diluar sedar bayi. Otak kanan itu akan terus berlatih
memproses maklumat sekiranya kita kerap mengimbaskannya di masa - masa
lain. Lama kelamaan, proses ini mengaktifkan memori fotografik bayi.
Semakin banyak otak kanan digunakan, semakin berkembang aktiflah ia.
Jika kita mengimbaskan kad maklumat tersebut secara perlahan, cuba
menerangkan apa yang ada didalam kad, dan disebut berulang2, otak kiri
akan 'cepat-cepat ambil tugas' memproses itu. Tetapi bagi bayi, otak
kirinya belum berkembang. Jadi, 'berikanlah tugas' kepada otak kanan
bayi yang sebenarnya jauh lebih mudah diransang. Ransangan yang optimum
itu jugalah yang boleh menjadikan anak anda genius.
Kredit : Puan Hanisah Wanasan
Dulu, kini dan selamanya aku adalah HAMBA ALLAH. Akan kekal status itu walau beribu tahun berlalu.
Labels
Parenting tips
(15)
Didikan anak-anak
(8)
ilmu parenting
(7)
separation anxiety
(7)
Urus Emosi
(6)
fasa individuating
(6)
Nota Afnan Rosli
(5)
Say It Right Jan 2017
(4)
TANG
(4)
hati
(4)
4 tahun
(3)
Eh sabar
(3)
anak yakin diri
(3)
storytelling
(3)
tangki emosi
(3)
tazkirah
(3)
Bersalin
(2)
Ego
(2)
Soal Jawab Parenting
(2)
buku parenting
(2)
rebonding
(2)
sharing parenting tips
(2)
umur 1.5 -3.5 tahun
(2)
3tahun
(1)
5tahun
(1)
Ehati
(1)
Kesihatan
(1)
Parenting
(1)
Program
(1)
dera isteri
(1)
gajet
(1)
intro
(1)
latih berfikir
(1)
ramadhan
(1)
sajak
(1)
Friday 3 February 2017
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Friday 3 February 2017
OTAK KANAN, OTAK KIRI dan TANG
Kaitan antara otak kanan, otak kiri dan kaedah TANG (Teknik Al-Quran New Gen)
====
Nota : Penerangan terperinci dan kaitan dengan posting min sebelum ini tentang Kaedah TANG sebanyak 4 siri yang pernah min kongsi sebelum ini.
===========
Mengajar Bayi Menggunakan Flashcard
============
Pentingnya mengajar anak menggunakan teknik yang betul..ini kerana cara kita mengajar anak itulah yang menentukan bahagian otak yang manakah yang akan memproses maklumat yang kita ajar. Adakah kita mahu otak kanan anak kita yang bekerja atau otak kiri anak yang bekerja utk memproses apa yang kita ajar.
Dalam hal ini, bagi bayi, kita mahukan otak kanannya memproses maklumat ini. Ini kerana otak kanan anak-anak berkembang lebih awal daripada otak kiri terutamanya sejak bayi. Selepas berumur tiga tahun, otak kiri pula akan menjadi dominan.
Walaubagaimanapun, menurut Maria Montessori, otak anak- anak berumur 0-6 tahun amatlah cepat menyerap apa saja yg kita ajarkan.
Bayi dan cara menggunakan otak kanannya:
Otak kanan dan otak kiri berfungsi secara berlawanan, namun ia saling melengkapi. Otak kiri memproses logik dan menyerap maklumat yang diransang secara perlahan. Otak kiri juga memproses maklumat yang didatangkan kepadanya secara berulang. Otak kiri sukakan teknik pengulangan.
Otak kanan pula, ia bersifat 'separa sedar' dan 'gerak hati'. Ia menangkap maklumat yang didatangkan kepadanya secara cepat atau 'sekali imbas' dan otak kanan tidak memproses pengulangan'repetition'. Ia tidak memerlukan maklumat yang diransang berulang-ulang dalam satu masa, cukup hanya sekali.
Oleh kerana otak kanan bayilah yang berkembang dulu, kita perlu ajar bayi menggunakan otak kanan.
Semakin bayi anak itu, semakin mudah utk diajar.
Sebab itu sangatlah baik memulakannya seawal mungkin.
Caranya ialah dengan mengimbas kad- kad perkataan tersebut secara sepintas lalu. Disertakan dengan suara ibu yang jelas dan girang.
Menurut Mokoto Sishida, ia perlu diimbaskan secepat yang mungkin.Apabila maklumat diimbas cepat-cepat dalam satu masa, otak kanan akan menyerapnya diluar sedar bayi. Otak kanan itu akan terus berlatih memproses maklumat sekiranya kita kerap mengimbaskannya di masa - masa lain. Lama kelamaan, proses ini mengaktifkan memori fotografik bayi.
Semakin banyak otak kanan digunakan, semakin berkembang aktiflah ia.
Jika kita mengimbaskan kad maklumat tersebut secara perlahan, cuba menerangkan apa yang ada didalam kad, dan disebut berulang2, otak kiri akan 'cepat-cepat ambil tugas' memproses itu. Tetapi bagi bayi, otak kirinya belum berkembang. Jadi, 'berikanlah tugas' kepada otak kanan bayi yang sebenarnya jauh lebih mudah diransang. Ransangan yang optimum itu jugalah yang boleh menjadikan anak anda genius.
Kredit : Puan Hanisah Wanasan
====
Nota : Penerangan terperinci dan kaitan dengan posting min sebelum ini tentang Kaedah TANG sebanyak 4 siri yang pernah min kongsi sebelum ini.
===========
Mengajar Bayi Menggunakan Flashcard
============
Pentingnya mengajar anak menggunakan teknik yang betul..ini kerana cara kita mengajar anak itulah yang menentukan bahagian otak yang manakah yang akan memproses maklumat yang kita ajar. Adakah kita mahu otak kanan anak kita yang bekerja atau otak kiri anak yang bekerja utk memproses apa yang kita ajar.
Dalam hal ini, bagi bayi, kita mahukan otak kanannya memproses maklumat ini. Ini kerana otak kanan anak-anak berkembang lebih awal daripada otak kiri terutamanya sejak bayi. Selepas berumur tiga tahun, otak kiri pula akan menjadi dominan.
Walaubagaimanapun, menurut Maria Montessori, otak anak- anak berumur 0-6 tahun amatlah cepat menyerap apa saja yg kita ajarkan.
Bayi dan cara menggunakan otak kanannya:
Otak kanan dan otak kiri berfungsi secara berlawanan, namun ia saling melengkapi. Otak kiri memproses logik dan menyerap maklumat yang diransang secara perlahan. Otak kiri juga memproses maklumat yang didatangkan kepadanya secara berulang. Otak kiri sukakan teknik pengulangan.
Otak kanan pula, ia bersifat 'separa sedar' dan 'gerak hati'. Ia menangkap maklumat yang didatangkan kepadanya secara cepat atau 'sekali imbas' dan otak kanan tidak memproses pengulangan'repetition'. Ia tidak memerlukan maklumat yang diransang berulang-ulang dalam satu masa, cukup hanya sekali.
Oleh kerana otak kanan bayilah yang berkembang dulu, kita perlu ajar bayi menggunakan otak kanan.
Semakin bayi anak itu, semakin mudah utk diajar.
Sebab itu sangatlah baik memulakannya seawal mungkin.
Caranya ialah dengan mengimbas kad- kad perkataan tersebut secara sepintas lalu. Disertakan dengan suara ibu yang jelas dan girang.
Menurut Mokoto Sishida, ia perlu diimbaskan secepat yang mungkin.Apabila maklumat diimbas cepat-cepat dalam satu masa, otak kanan akan menyerapnya diluar sedar bayi. Otak kanan itu akan terus berlatih memproses maklumat sekiranya kita kerap mengimbaskannya di masa - masa lain. Lama kelamaan, proses ini mengaktifkan memori fotografik bayi.
Semakin banyak otak kanan digunakan, semakin berkembang aktiflah ia.
Jika kita mengimbaskan kad maklumat tersebut secara perlahan, cuba menerangkan apa yang ada didalam kad, dan disebut berulang2, otak kiri akan 'cepat-cepat ambil tugas' memproses itu. Tetapi bagi bayi, otak kirinya belum berkembang. Jadi, 'berikanlah tugas' kepada otak kanan bayi yang sebenarnya jauh lebih mudah diransang. Ransangan yang optimum itu jugalah yang boleh menjadikan anak anda genius.
Kredit : Puan Hanisah Wanasan
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment