Wednesday 18 January 2017

Komunikasi berkesan

                                                                     Coach Rizal Rashid

Komunikasi ni, memang merupakan aspek palingg penting dalam sesuatu perhubungan makluk yang hidup. Hatta haiwan juga berkomunikasi antara mereka. Tapi,dengan cara merekalah kan. Teringat min, dalam satu dokumentari, bagaimana beruang ganas meninggalkan tanda atau ‘mark’ yang itu kawasannya. Dengan menggeselkan badannya pada batang-batang pokok dan ini akan meninggalkan bau dan akan dikesan oleh beruang lain. Seolah-olah ini memberitahu bahawa, “Ini kawasan aku, jangan kacau”. Huhu…itu kisah haiwan.
.
.
Baik. Kali ni, min nak share tentang komunikasi berkesan antara ibubapa dan anak-anak. Kita cerita teori dulu ya.
.
.
Komunikasi ini sebenarnya terdiri dari 6 ciri yang penting.
.
Iaitu SENDER, MESSAGE, RECEIVER, CHANNEL, FEEDBACK DAN NOISE. SENDER ni adalah penyampai. MESSAGE pula adalah maklumat yang ingin disampaikan. RECEIVER adalah di penerima maklumat tadi. CHANNEL adalah bagaimana maklumat itu disampaikan kepada SENDER sama ada secara terus, email, whatsapp dan sebagainya. FEEDBACK pula adalah maklumbalas atau respon yang SENDER harapkan. NOISE adalah sebarang gangguan yang berlaku sebelum sampai kepada SENDER.
.
.
Untuk mudahkan pemahaman, min bagi situasi :
.
Ibu meminta kak long bersihkan meja makan ketika televisyen sedang menayangkan telenovela kegemaran kak long.
.
Dalam konteks ini :
.
SENDER adalah ibu. MESSAGE adalah bersihkan meja makan. RECEIVER adalah kak long. CHANNEL adalah bercakap secara terus. FEEDBACK adalah meja makan dibersihkan oleh kak long. NOISE adalah televisyen.
.
.
Itu kisah teori. Mudah nak faham kan.
.
.
Dalam suatu komunikasi, apa yang paling kita nak lihat adalah FEEDBACK iaitu respon atau maklumbalas, betul tak?. Kalau kita sampaikan pada anak, minta disangkutkan tuala. Kita akan harap anak itu sangkutkan tualanya dengan baik lepas digunakan. Lepas makan, angkat pinggan sendiri ke dapur, balik sekolah terus salin baju sekolah sebelum buat apa-apa, main dengan baik iaitu berkongsi dan tidak berebut serta boleh bertolak-ansur. Itu antara maklumat-maklumat yang biasa kita sampaikan pada anak-anak DAN mengharapkan anak-anak akan melaksanakannya dengan BAIK, bukan. Dan itu jugalah hasrat kita agar dapat dilaksanakan.
.
.
Apa yang menarik min belajar di sini, FEEDBACK ini adalah merupakan HASRAT. Yang kita faham pada mulanya ia adalah hasrat SENDER. Tapi, rupa-rupanya kita sering terlupa HASRAT yang ada pada RECEIVER. Kita sering sampaikan HASRAT dan keinginan kita sebagai SENDER, tetapi kita lupa untuk mendengar HASRAT atau keinginan RECEIVER, iaitu anak-anak kita.
.
.
Ada satu sesi, Coach Rizal minta kami senaraikan 3 hasrat ibubapa kepada anak, anak kepada ibubapa dan pembeli kepada penjual dalam konteks komunikasi. So, apa yang min nampak hasrat kita kebiasannya sama saja. Contohnya :
.
Hasrat ibubapa kepada anak:
1. Ingin dihormati
2. Ingin didengari
3. Ingin di layan dengan lemah lembut
.
Hasrat anak kepada ibubapa :
1. Ingin dihormati
2. Ingin didengari
3. Ingin di layan dengan lemah lembut
.
Hasrat pembeli kepada penjual:
1. Ingin dihormati
2. Ingin didengari
3. Ingin di layan dengan lemah lembut
.
Justeru,untuk mendapatkan FEEDBACK yang baik, kita perlu memahami juga apakah HASRAT RECEIVER. Bila sama-sama saling memahami HASRAT dan keinginan bersama, barulah FEEDBACK itu akan dapat dilaksanakan dengan senang hati oleh RECEIVER dan tercapai seperti yang SENDER inginkan.
.
.
Macamana nak tau HASRAT RECEIVER?.
.
.
Coach Rizal Rashid kata, kenalah TEKA. Jadi, ada yang tanya. Macamana nak TEKA. Coach jawab, kenalah dengan ilmu. Kalau SENDER RECEIVER suami isteri, kenalah belajar ilmu komunikasi rumahtangga. Kalau ibubapa anak kenalah belajar ilmu keibubapaan.
.
.
Mudahkan.. SENDER, MESSAGE, RECEIVER, CHANNEL, FEEDBACK DAN NOISE.
Hasrat, Teka dan Ilmu.
.
.
Jom kita belajar lagi dan lagi.
.
.
#fbyasminsari
#komunikasiberkesan
#seminarsaritrightjan2017

No comments:

Post a Comment

Wednesday 18 January 2017

Komunikasi berkesan

                                                                     Coach Rizal Rashid

Komunikasi ni, memang merupakan aspek palingg penting dalam sesuatu perhubungan makluk yang hidup. Hatta haiwan juga berkomunikasi antara mereka. Tapi,dengan cara merekalah kan. Teringat min, dalam satu dokumentari, bagaimana beruang ganas meninggalkan tanda atau ‘mark’ yang itu kawasannya. Dengan menggeselkan badannya pada batang-batang pokok dan ini akan meninggalkan bau dan akan dikesan oleh beruang lain. Seolah-olah ini memberitahu bahawa, “Ini kawasan aku, jangan kacau”. Huhu…itu kisah haiwan.
.
.
Baik. Kali ni, min nak share tentang komunikasi berkesan antara ibubapa dan anak-anak. Kita cerita teori dulu ya.
.
.
Komunikasi ini sebenarnya terdiri dari 6 ciri yang penting.
.
Iaitu SENDER, MESSAGE, RECEIVER, CHANNEL, FEEDBACK DAN NOISE. SENDER ni adalah penyampai. MESSAGE pula adalah maklumat yang ingin disampaikan. RECEIVER adalah di penerima maklumat tadi. CHANNEL adalah bagaimana maklumat itu disampaikan kepada SENDER sama ada secara terus, email, whatsapp dan sebagainya. FEEDBACK pula adalah maklumbalas atau respon yang SENDER harapkan. NOISE adalah sebarang gangguan yang berlaku sebelum sampai kepada SENDER.
.
.
Untuk mudahkan pemahaman, min bagi situasi :
.
Ibu meminta kak long bersihkan meja makan ketika televisyen sedang menayangkan telenovela kegemaran kak long.
.
Dalam konteks ini :
.
SENDER adalah ibu. MESSAGE adalah bersihkan meja makan. RECEIVER adalah kak long. CHANNEL adalah bercakap secara terus. FEEDBACK adalah meja makan dibersihkan oleh kak long. NOISE adalah televisyen.
.
.
Itu kisah teori. Mudah nak faham kan.
.
.
Dalam suatu komunikasi, apa yang paling kita nak lihat adalah FEEDBACK iaitu respon atau maklumbalas, betul tak?. Kalau kita sampaikan pada anak, minta disangkutkan tuala. Kita akan harap anak itu sangkutkan tualanya dengan baik lepas digunakan. Lepas makan, angkat pinggan sendiri ke dapur, balik sekolah terus salin baju sekolah sebelum buat apa-apa, main dengan baik iaitu berkongsi dan tidak berebut serta boleh bertolak-ansur. Itu antara maklumat-maklumat yang biasa kita sampaikan pada anak-anak DAN mengharapkan anak-anak akan melaksanakannya dengan BAIK, bukan. Dan itu jugalah hasrat kita agar dapat dilaksanakan.
.
.
Apa yang menarik min belajar di sini, FEEDBACK ini adalah merupakan HASRAT. Yang kita faham pada mulanya ia adalah hasrat SENDER. Tapi, rupa-rupanya kita sering terlupa HASRAT yang ada pada RECEIVER. Kita sering sampaikan HASRAT dan keinginan kita sebagai SENDER, tetapi kita lupa untuk mendengar HASRAT atau keinginan RECEIVER, iaitu anak-anak kita.
.
.
Ada satu sesi, Coach Rizal minta kami senaraikan 3 hasrat ibubapa kepada anak, anak kepada ibubapa dan pembeli kepada penjual dalam konteks komunikasi. So, apa yang min nampak hasrat kita kebiasannya sama saja. Contohnya :
.
Hasrat ibubapa kepada anak:
1. Ingin dihormati
2. Ingin didengari
3. Ingin di layan dengan lemah lembut
.
Hasrat anak kepada ibubapa :
1. Ingin dihormati
2. Ingin didengari
3. Ingin di layan dengan lemah lembut
.
Hasrat pembeli kepada penjual:
1. Ingin dihormati
2. Ingin didengari
3. Ingin di layan dengan lemah lembut
.
Justeru,untuk mendapatkan FEEDBACK yang baik, kita perlu memahami juga apakah HASRAT RECEIVER. Bila sama-sama saling memahami HASRAT dan keinginan bersama, barulah FEEDBACK itu akan dapat dilaksanakan dengan senang hati oleh RECEIVER dan tercapai seperti yang SENDER inginkan.
.
.
Macamana nak tau HASRAT RECEIVER?.
.
.
Coach Rizal Rashid kata, kenalah TEKA. Jadi, ada yang tanya. Macamana nak TEKA. Coach jawab, kenalah dengan ilmu. Kalau SENDER RECEIVER suami isteri, kenalah belajar ilmu komunikasi rumahtangga. Kalau ibubapa anak kenalah belajar ilmu keibubapaan.
.
.
Mudahkan.. SENDER, MESSAGE, RECEIVER, CHANNEL, FEEDBACK DAN NOISE.
Hasrat, Teka dan Ilmu.
.
.
Jom kita belajar lagi dan lagi.
.
.
#fbyasminsari
#komunikasiberkesan
#seminarsaritrightjan2017

No comments:

Post a Comment