Wednesday 18 January 2017

Postmoterm Lepas TIME OUT

 
.
1-“Selalu sangat mengamuk, saya kuncikan dia dalam bilik. Sampai dah reda tu, saya bagila dia keluar. Memang behave la lepas tu” (Niat tak jelas)
.
2-“Hah…buat perangai lagi, nanti ibu kurung dalam bilik TIME OUT kang. Nak?” (Ini mengugut)
.
3-“Abang duduk dulu dalam tu. Bila abang dah tenang, baru ibu buka pintu bilik ni.” (Tiada had masa)
.
4- Selesai TIME OUT tiada postmoterm. (Tiada postmoterm)
.
=====
.
Ada beberapa perkara yang kurang tepat dalam mengaplikasikan teknik TIME OUT, bila dirujuk pada dialog di atas.
.
Kes 1 - Asal anak mengamuk je, masuk bilik TIME OUT. Memang short cut, ini bukan teknik mendidik, tapi macam cara mudah nak bagi anak diam. Seolah-olah kita paksa dia duduk diam. Bertingkah seperti yang kita mahukan, dikhuatiri anak itu menjadi robot, yang sudah dicabut perasaannya.
.
+Beri peringatan dahulu pada anak. Gunakan pendekatan yang lebih lembut dahulu. Dengari suaranya, kenapa dia bertindak begitu. Dah tak jalan juga, barulah gunakan TIME OUT. Teknik ini juga ada tahap umur minimum ya. Paling cepat umur 3 tahun.
.
.
Jangan pada 2 tahun kebawah, mereka belum kenal lagi erti marah. Kesian, bila salah orang yang kena TIME OUT.
.
Kes 2 – Bilik TIME OUT atau sesi TIME OUT jadi satu cara ugut anak pula. Yang mana sepatutnya ia dilihat dari sisi positif, tapi jadi perkara yang menakutkan pula bagi anak.
.
Kita mahu mendidik, bukan menakutkan. So , betulkan yang tak betul.
.
+Ingat lagi posting min, banyak min ingatkan tentang ugut ini hanya akan mendatangkan mudharat dan bukan manfaat. Ia memang ‘shortcut’, tapi cara ini sedang menyimpan ‘kemarahan terpendam’ anak pada kita.
.
Kes 3 – Tidak bagi ‘time frame’. Ikutlah berapa lama ibu nak letakkan anak dalam tu. So, ini buat anak lagi stress..sesuatu yang tidak dapat diukur.
.
+Kita pun, kalau buat kerja tiada ‘time frame’ akan stress. Inikan pula anak, yang masanya perlu dipenuhi dengan kegembiraan.
.
Kes 4 – Tiada sesi postmoterm selepas TIME OUT. Bahaya!. Boleh mendatangkan salah faham pada anak, sebabkan dia kurang yakin diri, jadi penakut dan lain-lain.
.
+Bahaya! Jangan lepaskan anak dari sesi TIME OUT tanpa POSTMOTERM
.
======
.
Penting sangat ke postmoterm tu?
.
Ye…penting sangat penting lagi mementingkan…huhu
.
Anak ini akan menyangka pelbagai pada tindakan kita.
.
Mereka tiada kematangan dalam fikiran untuk menilai sesuatu tindakan.
.
Kita yang dewasa ini, perlu bantu anak-anak untuk menjustifikasikan ia. Wah…faham ke faham ni?
.
Kalau lepas postmoterm kita lepaskan begitu saja, tanpa penjelasan yang jelas, boleh sebabkan anak hilang kepercayaan kepada kita, menyangka yang kita dah tak sayangkan dia, sangka yang dia memang anak yang jahat, sangka memang dia menyusahkan ibubapa, rasa takut pada ibubapa dan macam-macam lagi yang akan keluar dalam kotak fikiran anak-anak ni.
.
Anak-anak ni tak faham tindakan perkara yang tersirat.
.
Perlu dijelaskan dengan terang.
.
.
.
Baik…sekarang dah tau kenapa penting postmoterm..
.
Jadi, selesai sesi TIMEOUT , sesi postmoterm boleh begini:
.
1- Peluk anak dan katakan “Ibu sangat bangga, bila abang dapat bersabar sepanjang sesi TIME OUT tadi. Ibu kagum.”
.
+Walaupun masa tu anak menangis, peluk dan puji saja.
.
2- Sekarang, pegang bahu, eye level, beri sebab yang jelas kenapa TIME OUT atau boleh guna komunikasi ASERTIF.
.
3- Peluk sekali lagi dan bisikkan pada dia di telinganya, apa yang kita harapkan.
.
.
.
Jom perbaiki apa yang perlu.
.
Yang mana dah ok, just konsisten.
.
Jom jadi ibubapa cemerlang dan positif.
.
.
#fbyasminsari
#postmotermtimeout

No comments:

Post a Comment

Wednesday 18 January 2017

Postmoterm Lepas TIME OUT

 
.
1-“Selalu sangat mengamuk, saya kuncikan dia dalam bilik. Sampai dah reda tu, saya bagila dia keluar. Memang behave la lepas tu” (Niat tak jelas)
.
2-“Hah…buat perangai lagi, nanti ibu kurung dalam bilik TIME OUT kang. Nak?” (Ini mengugut)
.
3-“Abang duduk dulu dalam tu. Bila abang dah tenang, baru ibu buka pintu bilik ni.” (Tiada had masa)
.
4- Selesai TIME OUT tiada postmoterm. (Tiada postmoterm)
.
=====
.
Ada beberapa perkara yang kurang tepat dalam mengaplikasikan teknik TIME OUT, bila dirujuk pada dialog di atas.
.
Kes 1 - Asal anak mengamuk je, masuk bilik TIME OUT. Memang short cut, ini bukan teknik mendidik, tapi macam cara mudah nak bagi anak diam. Seolah-olah kita paksa dia duduk diam. Bertingkah seperti yang kita mahukan, dikhuatiri anak itu menjadi robot, yang sudah dicabut perasaannya.
.
+Beri peringatan dahulu pada anak. Gunakan pendekatan yang lebih lembut dahulu. Dengari suaranya, kenapa dia bertindak begitu. Dah tak jalan juga, barulah gunakan TIME OUT. Teknik ini juga ada tahap umur minimum ya. Paling cepat umur 3 tahun.
.
.
Jangan pada 2 tahun kebawah, mereka belum kenal lagi erti marah. Kesian, bila salah orang yang kena TIME OUT.
.
Kes 2 – Bilik TIME OUT atau sesi TIME OUT jadi satu cara ugut anak pula. Yang mana sepatutnya ia dilihat dari sisi positif, tapi jadi perkara yang menakutkan pula bagi anak.
.
Kita mahu mendidik, bukan menakutkan. So , betulkan yang tak betul.
.
+Ingat lagi posting min, banyak min ingatkan tentang ugut ini hanya akan mendatangkan mudharat dan bukan manfaat. Ia memang ‘shortcut’, tapi cara ini sedang menyimpan ‘kemarahan terpendam’ anak pada kita.
.
Kes 3 – Tidak bagi ‘time frame’. Ikutlah berapa lama ibu nak letakkan anak dalam tu. So, ini buat anak lagi stress..sesuatu yang tidak dapat diukur.
.
+Kita pun, kalau buat kerja tiada ‘time frame’ akan stress. Inikan pula anak, yang masanya perlu dipenuhi dengan kegembiraan.
.
Kes 4 – Tiada sesi postmoterm selepas TIME OUT. Bahaya!. Boleh mendatangkan salah faham pada anak, sebabkan dia kurang yakin diri, jadi penakut dan lain-lain.
.
+Bahaya! Jangan lepaskan anak dari sesi TIME OUT tanpa POSTMOTERM
.
======
.
Penting sangat ke postmoterm tu?
.
Ye…penting sangat penting lagi mementingkan…huhu
.
Anak ini akan menyangka pelbagai pada tindakan kita.
.
Mereka tiada kematangan dalam fikiran untuk menilai sesuatu tindakan.
.
Kita yang dewasa ini, perlu bantu anak-anak untuk menjustifikasikan ia. Wah…faham ke faham ni?
.
Kalau lepas postmoterm kita lepaskan begitu saja, tanpa penjelasan yang jelas, boleh sebabkan anak hilang kepercayaan kepada kita, menyangka yang kita dah tak sayangkan dia, sangka yang dia memang anak yang jahat, sangka memang dia menyusahkan ibubapa, rasa takut pada ibubapa dan macam-macam lagi yang akan keluar dalam kotak fikiran anak-anak ni.
.
Anak-anak ni tak faham tindakan perkara yang tersirat.
.
Perlu dijelaskan dengan terang.
.
.
.
Baik…sekarang dah tau kenapa penting postmoterm..
.
Jadi, selesai sesi TIMEOUT , sesi postmoterm boleh begini:
.
1- Peluk anak dan katakan “Ibu sangat bangga, bila abang dapat bersabar sepanjang sesi TIME OUT tadi. Ibu kagum.”
.
+Walaupun masa tu anak menangis, peluk dan puji saja.
.
2- Sekarang, pegang bahu, eye level, beri sebab yang jelas kenapa TIME OUT atau boleh guna komunikasi ASERTIF.
.
3- Peluk sekali lagi dan bisikkan pada dia di telinganya, apa yang kita harapkan.
.
.
.
Jom perbaiki apa yang perlu.
.
Yang mana dah ok, just konsisten.
.
Jom jadi ibubapa cemerlang dan positif.
.
.
#fbyasminsari
#postmotermtimeout

No comments:

Post a Comment