Thursday 1 June 2017

Fasa Individuating




Assalamualaikum semua.

Apa itu fasa individuating?

Fasa individuating adalah fasa yang biasa dialami pada anak yang berumur sekitar 1.5 tahun - 3.5 tahun.

Pada umur ini apa yang biasa berlaku adalah :

Semua mahu buat cara dia.
Mahu makan sendiri.
Pakai baju sendiri.

Ada yang mahu pakai baju yang dia pilih sendiri sahaja. Kalau kita yang pilihkan, dia tak nak. (anak min le tu)

Pakai kasut sendiri walau terbalik. Kita nak tolong tak mahu.
Kalau main, contoh lego, tak dapat sambungan yang betul, mula nak nangis.
Bila main, tak nak kongsi mainan, kalau mainan orang, nak pula dia.
Bila ajak makan, tak nak, kalau ajak juga nanti dia lembikkan badan (sabo je).
Hah...mcama-macamlah..

Apa yang berlaku sebenarnya?

Sebenarnya pada fasa ini, anak mahu beritahu bahawa saya adalah seorang individu.

Sebelum ini kan dia lalui fasa saperation anxiety (perpisahan sementara). Pantang kena tinggal kejap akan menangi macam kena pukul yang sangat sakit. Tapi, bukan ada apapun. Cuma sebab kita tinggalkan dia sekejap saja kan.

Sangat berbeza fasa seterusnya, iaitu fasa individuating ni. Fasa semua nak buat sendiri, fasa 'this is me, this is my way'..

Hahaha...bertabahlah wahai ibu-ibu yang baik dan penyabar.

Jangan terlalu dipatahkan keindividuannya itu. Apa yang kita patut lakukan pada umur ini, adalah pengulangan, kalau dia silap atau cara tak betul, kita tunjukkan cara yang betul. Kita beritahu apa yang betul, apa yang perlu. Sebagai contoh anak tak nak kongsi mainan dengan kawan.

Kita boleh sediakan mental anak sebelum dia bermain, dengan beritahu, "Adik akan bermain dengan sufyan kejap lagi. Allah, rasul dan ibu suka bila adik kongsi mainan dengan kawan. Adik akan kongsi mainan dengan sufyan" Itu teknik intro closure kata sifu saya Puan Maznah Ibrahim.

Masa bermain, bila berlaku insiden rebut-rebut tu, kita boleh beritahu lagi pada anak, "Adik, Allah, rasul dan ibu suka bila adik kongsi mainan dengan kawan. Adik orang yang soleh, kongsi mainan dengan sufyan ye".

Jangan paksa. Tapi dorong.
Konsisten beritahu dan berulang-ulang.

Masa bermain, bila berlaku insiden rebut-rebut tu, kita boleh beritahu lagi pada anak, "Adik, Allah, rasul dan ibu suka bila adik kongsi mainan dengan kawan. Adik orang yang soleh, kongsi mainan dengan sufyan ye".

Jangan paksa. Tapi dorong.

Umur 3 tahun ke bawah, kita boleh beritahu berulang-ulang.
Tapi bila dah 4 tahun, kita boleh beritahu dan buat tindakan.
Tapi tindakan yang bagaimana?.
Aha...stay tune

Kita jumpa lagi ya. InsyaAllah.

 

#YasminQasehGoldShahAlam
#individuating

No comments:

Post a Comment

Thursday 1 June 2017

Fasa Individuating




Assalamualaikum semua.

Apa itu fasa individuating?

Fasa individuating adalah fasa yang biasa dialami pada anak yang berumur sekitar 1.5 tahun - 3.5 tahun.

Pada umur ini apa yang biasa berlaku adalah :

Semua mahu buat cara dia.
Mahu makan sendiri.
Pakai baju sendiri.

Ada yang mahu pakai baju yang dia pilih sendiri sahaja. Kalau kita yang pilihkan, dia tak nak. (anak min le tu)

Pakai kasut sendiri walau terbalik. Kita nak tolong tak mahu.
Kalau main, contoh lego, tak dapat sambungan yang betul, mula nak nangis.
Bila main, tak nak kongsi mainan, kalau mainan orang, nak pula dia.
Bila ajak makan, tak nak, kalau ajak juga nanti dia lembikkan badan (sabo je).
Hah...mcama-macamlah..

Apa yang berlaku sebenarnya?

Sebenarnya pada fasa ini, anak mahu beritahu bahawa saya adalah seorang individu.

Sebelum ini kan dia lalui fasa saperation anxiety (perpisahan sementara). Pantang kena tinggal kejap akan menangi macam kena pukul yang sangat sakit. Tapi, bukan ada apapun. Cuma sebab kita tinggalkan dia sekejap saja kan.

Sangat berbeza fasa seterusnya, iaitu fasa individuating ni. Fasa semua nak buat sendiri, fasa 'this is me, this is my way'..

Hahaha...bertabahlah wahai ibu-ibu yang baik dan penyabar.

Jangan terlalu dipatahkan keindividuannya itu. Apa yang kita patut lakukan pada umur ini, adalah pengulangan, kalau dia silap atau cara tak betul, kita tunjukkan cara yang betul. Kita beritahu apa yang betul, apa yang perlu. Sebagai contoh anak tak nak kongsi mainan dengan kawan.

Kita boleh sediakan mental anak sebelum dia bermain, dengan beritahu, "Adik akan bermain dengan sufyan kejap lagi. Allah, rasul dan ibu suka bila adik kongsi mainan dengan kawan. Adik akan kongsi mainan dengan sufyan" Itu teknik intro closure kata sifu saya Puan Maznah Ibrahim.

Masa bermain, bila berlaku insiden rebut-rebut tu, kita boleh beritahu lagi pada anak, "Adik, Allah, rasul dan ibu suka bila adik kongsi mainan dengan kawan. Adik orang yang soleh, kongsi mainan dengan sufyan ye".

Jangan paksa. Tapi dorong.
Konsisten beritahu dan berulang-ulang.

Masa bermain, bila berlaku insiden rebut-rebut tu, kita boleh beritahu lagi pada anak, "Adik, Allah, rasul dan ibu suka bila adik kongsi mainan dengan kawan. Adik orang yang soleh, kongsi mainan dengan sufyan ye".

Jangan paksa. Tapi dorong.

Umur 3 tahun ke bawah, kita boleh beritahu berulang-ulang.
Tapi bila dah 4 tahun, kita boleh beritahu dan buat tindakan.
Tapi tindakan yang bagaimana?.
Aha...stay tune

Kita jumpa lagi ya. InsyaAllah.

 

#YasminQasehGoldShahAlam
#individuating

No comments:

Post a Comment